صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods
nazi يکشنبه 15 فروردين 1400

لسیتین آفتابگردان چیست؟ لسیتین آفتابگردان در واقع یک اصطلاح کلی برای مواد چربی مختلفی است که می توان از گل آفتابگردان استخراج کرد. لسیتین می تواند از چندین منبع مختلف باشد ، اما دانه های آفتابگردان یکی از محبوب ترین ها است. آفتابگردان لسیتین مجموعه ای از فسفولیپیدهای مختلف است و در حالی که بسیاری از مردم چربی ها را چیزهای بد می دانند ، بسیاری از فسفولیپیدها برای سلامتی ما بسیار مهم هستند. به عنوان مثال ، در لسیتین آفتابگردان ، انواع فسفولیپیدها و آنتی اکسیدان های فراوانی به همراه سایر ترکیبات فرار وجود دارد که آن را به یک مکمل سالم تبدیل می کند.آنچه بسیاری از افراد قادر به درک آن نیستند این است که برخی از انواع لسیتین در هر سلول از بدن ما وجود دارد و به محافظت از یکپارچگی غشای سلول کمک می کند. لسیتین آفتابگردان یک امولسیون کننده طبیعی است که می تواند به شما در کاهش وجود سایر چربی ها و همچنین محافظت از سلول های قرمز خون کمک کند. برخی از مهمترین فسفولیپیدهای موجود در لسیتین آفتابگردان شامل کولین ، فسفاتیدیل کولین ، فسفاتیدیلینوزیتول و فسفاتیدیل اتانول آمین است. یکی از بهترین جنبه های لسیتین آفتابگردان ، برخلاف لسیتین سویا ، این است که می توان آن را به طور طبیعی و بدون افزودن مواد شیمیایی استخراج کرد ، و باعث می شود در محافل سلامتی بسیار مطلوب باشد.

فواید لسیتین آفتابگردان

لسیتین آفتابگردان تأثیر خوبی بر سلامت و التهاب کبد و قلب دارد. همچنین برای سلامت مغز ، فشار خون ، سیستم عصبی و سلامت قلب و عروق مفید است.

سلامت قلب

به عنوان یک امولسیون کننده ، لسیتین آفتابگردان قادر است سطح چربی موجود در جریان خون شما را متعادل کند ، که می تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. این می تواند خطر آترواسکلروز ، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد ، که از سلامت قلب شما در طولانی مدت محافظت می کند.

محافظت از مغز

برخی از فسفولیپیدهای کلیدی که این لسیتین را تشکیل می دهند به سلامت مغز و فرایندهای ترمیم مورد نیاز سلول های عصبی مرتبط شده اند. مکمل منظم با این لسیتین می تواند روند بازسازی عصبی را تسریع کرده و از سیستم عصبی محافظت کند.

یکپارچگی کبد

هنگامی که کبد بیش از حد کار می کند یا مقدار زیادی چربی اضافی را کنترل می کند ، می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را تشدید کند. با وجود لسیتین کافی در سیستم ، احتمال وقوع آن بسیار کاهش می یابد ، زیرا می تواند مقدار چربی اضافی را در جریان خون شما کاهش دهد.

فشار خون

وقتی خون چربی زیادی در خون داشته باشد ، با رسوب چربی در دیواره ها ، شریان ها ضخیم می شوند. وقتی رگ ها سفت می شوند ، فشار خون افزایش می یابد و فشار بیشتری بر سیستم قلبی عروقی وارد می شود. با استفاده از این لسیتین در رژیم غذایی می توانید خطر ابتلا به این مشکلات قلبی را کاهش دهید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

تحقیقات نشان داده است که این ماده فسفولیپید به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی آن ، به لطف فسفاتیدیلینوزیتول و فسفاتیدیل اتانول آمین ، قادر به سرعت بخشیدن به روند بهبود و تحریک سیستم ایمنی بدن است.

آرتروز

یکی دیگر از اثرات لسیتین آفتابگردان ، روانکاری مفاصل و کاهش التهاب در اطراف بدن است که باعث می شود احساس جوانی کنید و با افزایش سن فعال باشید.

تعادل هورمونی

گزینه اصلی برای لسیتین آفتابگردان لسیتین سویا است ، که می تواند سطح استروژن را بالا ببرد و باعث مسائل مختلفی شود ، به خصوص در مردان با استفاده از این مکمل. با تنوع آفتابگردان ، می توانید سطح هورمونی خود را در جای مناسب نگه دارید.

چگونه از لسیتین آفتابگردان استفاده کنیم؟

لسیتین آفتابگردان در درجه اول به عنوان یک ماده مکمل غذایی در پودرهای پروتئین یافت می شود زیرا کمبود لسیتین می تواند اثرات منفی بسیاری بر سلامت کلی داشته باشد. با این حال ، شما می توانید لسیتین آفتابگردان را نیز در محصولات آرایشی و غذاهای خاص پیدا کنید. این فرم از لسیتین به طور معمول به شکل یک پودر کم آب در می آید ، بنابراین معمولاً به لرزش ها و اسموتی های سلامتی اضافه می شود. همچنین جایگزینی خوبی برای کره یا روغن های دیگر در آشپزی شما ایجاد می کند. این به هر دستورالعملی که می خواهید با کمی سلامت بیشتر آن را تقویت کنید ، یک بافت صاف و خامه ای اضافه می کند.

تفاوت بین لسیتین آفتابگردان و لسیتین سویا

لسیتین آفتابگردان ترکیبی از فسفولیپیدها است که در یک فرآیند مکانیکی و فاقد مواد شیمیایی از دانه های آفتابگردان استخراج می شود و آن را بسیار خالص می کند. همچنین حاوی مقدار زیادی کولین (فسفاتیدیل کولین) است ، در حالی که لسیتین سویا دارای ترکیب کمی متفاوت است. از طرف دیگر ، لسیتین سویا برای استخراج از دانه های سویا به مواد شیمیایی نیاز دارد ، اما همچنین با سطح بالاتری از استروژن همراه است که می تواند مشکلات هورمونی در بدن ایجاد کند. این واقعیت که دانه های سویا غالباً از طریق ژنتیک تولید می شوند نیز نگرانی هایی در مورد لسیتین سویا ایجاد می کند. به همین دلیل ، انواع آفتابگردان بسیار محبوب و قابل اعتماد باقی مانده است.

عوارض جانبی لسیتین آفتابگردان

جدا از مزایای آن ، برخی از عوارض جانبی احتمالی مانند مشکلات دستگاه گوارش ، واکنش های آلرژیک و ملاحظات مربوط به زنان باردار و شیرده وجود دارد. با افزودن چنین منبع غلیظی از فسفولیپیدها به رژیم غذایی ، می تواند در روده واکنش منفی ایجاد کند ، از جمله اسهال ، التهاب یا یبوست. با این حال استفاده متوسط باید به جلوگیری از این امر کمک کند. کسانی که به گل آفتابگردان حساسیت دارند ، به دلیل میزان استروژن و اثرات این لسیتین بر روی سطح هورمون ها ، مانند زنان باردار و شیرده از این نوع مکمل ها خودداری کنند.