صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods
nazi چهارشنبه 13 مرداد 1400

آیا بین اسید اسکوربیک و سنگ کلیه رابطه وجود دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال رابطه اسید آسکوربیک و سنگ کلیه با ما همراه باشید. سنگ کلیه رسوبات سختی است که از مواد معدنی و نمک های تشکیل شده در داخل کلیه ها تشکیل شده است. رژیم غذایی ، اضافه وزن ، برخی شرایط پزشکی و برخی مکمل ها و داروها از جمله عوامل ایجاد سنگ کلیه هستند. این می تواند هر قسمت از دستگاه ادراری مانند کلیه ها و مثانه را تحت تأثیر قرار دهد. اغلب ، سنگها در غلظت ادرار تشکیل می شوند و باعث می شوند مواد معدنی متبلور شده و به هم بچسبند. این یک بیماری شایع است و شیوع مادام العمر آن در کشورهایی مانند ایالات متحده حدود 10 درصد است. اسید اسکوربیک یا ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که به عنوان یک عامل در چندین مسیر آنزیمی عمل می کند. منابع اصلی غذایی آن شامل میوه ها و سبزیجات تازه است.

نیاز روزانه به اسید اسکوربیک در مردان 90 میلی گرم و در زنان 70 میلی گرم است. اسید اسکوربیک از نظر آنزیمی به شکل اگزالات در لوله های کلیوی در ادرار تجزیه نمی شود. این اگزالات با کلسیم ترکیب شده و اگزالات کلسیم را تشکیل می دهد. مردانی که بیش از 218 میلی گرم اسید اسکوربیک در روز مصرف می کنند ، 31٪ بیشتر از افرادی که کمتر از 105 میلی گرم در روز مصرف می کنند ، تشکیل سنگ دارند. به طور معمول ، 60 میلی گرم اسید اسکوربیک به شکل اگزالات از طریق ادرار دفع می شود. در یک مطالعه متابولیکی روی 24 نفر ، 2 گرم اسید اسکوربیک در روز باعث دفع اگزالات ادراری تقریباً 22 شد. سنگ های معمولی اگزالات کلسیم می توانند در ادرار اسیدی تشکیل شوند ، اما اگر فرد مقادیر کافی ویتامین B و منیزیم دریافت کند ،این نوع سنگ مزایا و مانع اسید اسکوربیک را ایجاد نمی کند.

نقش ویتامین C در پیشگیری و رفع سنگ کلیه

سنگ کلسیم فسفات فقط در مجاری ادراری وجود دارد. این سنگ بسیار رایج است و اسیدی نیست. اسید اسکوربیک ادرار را اسیدی می کند ، بنابراین سنگ های فسفات را حل کرده و از تشکیل آنها جلوگیری می کند. ادرار اسیدی همچنین سنگ های منیزیم آمونیوم فسفات را حل می کند که در غیر این صورت برای برداشتن آنها نیاز به جراحی است. اینها همان سنگهای استروویتی هستند که با عفونتهای مجاری ادراری مرتبط هستند. هر دو عفونت و سنگ را می توان با دوزهای بالای ویتامین C به راحتی درمان کرد.

آیا بین مکمل های اسید اسکوربیک و سنگ کلیه ارتباطی وجود دارد؟

تحقیقات در مورد خطر سنگ کلیه در مصرف کنندگان مکمل اسید اسکوربیک انجام شده است. در این مطالعه ، یک گروه مکمل ویتامین C دریافت کردند و گروه دیگر هیچ مکمل دریافت نکردند. در گروه سوم ، فقط مولتی ویتامین مصرف شد. نتایج بدست آمده مقایسه شد و مشخص شد مردانی که مکمل ویتامین C مصرف می کردند ، دو برابر بیشتر از مردانی که مکمل های غذایی مصرف نمی کردند یا مردانی که به طور مرتب مولتی ویتامین مصرف می کردند ، سنگ کلیه داشتند. محققان گفتند که دوز ویتامین C و ترکیب مواد مغذی بلعیده شده می توانند نقش مهمی در ایجاد سنگ کلیه ایفا کنند. با این حال ، یافته ها ثابت نمی کند که این ویتامین باعث تشکیل سنگ ها شده است. نتایج باید با مطالعات بیشتر تأیید شود. در حالی که ارتباط بین دوزهای بالای اسید اسکوربیک و سنگهای معمولی کلیه مشخص نیست ، برخی از محققان پیشنهاد می کنند که میزان توصیه شده ویتامین C برای بزرگسالان به 200 میلی گرم در روز افزایش یابد.

گاهی اوقات دوزهای بزرگ اسید اسکوربیک برای سلامتی یا درمان بیماری هایی مانند سرطان به بیماران داده می شود. نشان داده شده است که اسید اسکوربیک دارای اثرات ضد تکثیر و ضد تومور در کشت سلولی و مدلهای حیوانی است. اما فواید سرطان زایی انسان هنوز اثبات نشده است. با این حال ، این دوز بزرگ می تواند به طور کلی منجر به نفروپاتی اگزالات شود (مقدار آن مشخص نیست). شواهد نشان داده است که مقدار اسید اسکوربیک خورده یا تزریق شده یک عامل خطر برای بیماری سنگ اگزالات کلسیم است و این خطر با میزان دفع اگزالات در ادرار همراه است. شواهد همچنین نشان می دهد که شکل اکسیده شده اسید اسکوربیک ناپایدار است و به اگزالات تجزیه می شود. سنتز اگزالات درون زا حدود 30 تا 40 درصد است و منبع باقیمانده اسید اسکوربیک محسوب می شود که یک عامل خطر برای تشکیل سنگ است. با توجه به موارد فوق ، به این نتیجه رسیدیم که مصرف زیاد مکمل های اسید اسکوربیک می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. اما مصرف اسید اسکوربیک طبیعی به اندازه مکمل های آن برای بدن ضروری و مفید است.