صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods
nazi يکشنبه 24 مرداد 1400

گلوکز یک قند است. این یک ترکیب شیرین است که به خوبی در آب حل می شود. گلوکز به عنوان قند کاربردهای زیادی دارد. از نظر شیمیایی ، گلوکز یک مونوساکارید است. این واحد مونومر برای تشکیل مولکول های پلیمری است که به عنوان پلی ساکارید شناخته می شوند. تعدادی ترکیب پلی ساکارید وجود دارد که شامل واحدهای گلوکز است. بنابراین ، این یک مولکول فراوان در طبیعت است. گلوکز و دکستروز تقریباً یکسان هستند. اما این اصطلاحات هنگام در نظر گرفتن ساختار شیمیایی آنها متفاوت است. مولکولهای گلوکز را می توان در دو شکل گلوکز و الکل گلوکز یافت ، اما اصطلاح دکستروز تنها برای مولکولهای D- گلوکز استفاده می شود. تفاوت گلوکز و دکستروز در چیست؟ بنابراین ، تفاوت اصلی بین گلوکز و دکستروز این است که گلوکز شامل هر دو شکل D و L است در حالی که دکستروز فقط شامل D شکل گلوکز است.

گلوکز چیست؟

گلوکز یک قند ساده با فرمول شیمیایی C6H12O6 است. این یک مولکول مونوساکارید شناخته شده است که در تشکیل پلی ساکاریدهای مهم استفاده می شود. گلوکز یک ترکیب طعم شیرین است و به خوبی در آب حل می شود.هنگامی که ساختار شیمیایی گلوکز را در نظر می گیریم ، می توان آن را عمدتا در سه شکل به عنوان طرح ریزی فیشر ، طرح ریزی هاورث و ترکیب صندلی ارائه کرد. در میان این ساختارها ، ساختار صندلی به عنوان ساختار واقعی مولکول شناخته شده است. با این حال ، اجازه دهید ساده ترین ساختار ، یعنی پیش بینی فیشر ، یک مولکول گلوکز را برای درک اشکال مختلف گلوکز در نظر بگیریم. طرح فیشر ساختار مسطح دو بعدی مولکول را ارائه می دهد.

تصویر بالا دو شکل مختلف مولکول گلوکز را به عنوان طرح فیشر آنها نشان می دهد. اینها انانتیومر نامیده می شوند. این بدان معناست که آنها تصویر آینه یکدیگر هستند. در گلوکز D ، یک گروه –OH از مولکول در سمت چپ و همه گروه های دیگر –OH در سمت راست قرار دارند. اما برای L- گلوکز ، کاملاً برعکس است. در اینجا ، گروه یک-OH در سمت راست است که همه گروه های دیگر -OH در سمت چپ هستند.

گلوکز کاربردهای مختلفی دارد. در صنایع غذایی به عنوان عنصری برای غذاهای مزه دار استفاده می شود. این به این دلیل است که یک قند ساده است و بسیار فراوان است. ورزشکاران از گلوکز برای کسب انرژی استفاده می کنند. برخی کاربردهای پزشکی از گلوکز نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، گلوکز برای درمان هیپوگلیسمی (قند خون پایین) استفاده می شود.

دکستروز چیست؟

دکستروز نام متداولی است که برای گلوکز D استفاده می شود. بنابراین ، فرمول شیمیایی دکستروز همانند گلوکز است. گلوکز به دو شکل D- گلوکز و L- گلوکز ایجاد می شود. دکستروز شکلی از گلوکز است که دارای یک گروه –OH در سمت چپ و سایر گروه های –OH در سمت راست مولکول در طرح فیشر است. دکستروز از نشاسته به دست می آید. دکستروز به صورت پودر یا مایع موجود است.

دکستروز به دلیل مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن زیاد ، یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در غذاهای بسته بندی شده است. محصولات پخته شده و بیابانها اغلب از دکستروز تشکیل شده اند. با این حال ، دکستروز حدود 20 درصد شیرین تر از ساکارز (قند معمولی/ شکر رومیزی) است. افزودن دکستروز به جای ساکارز باعث افزایش طول عمر محصول می شود.دکستروز قادر است قند خون را به سرعت افزایش دهد. (دکستروز دارای شاخص گلیسمی بالا است). بنابراین ، به افراد مبتلا به هیپوگلیسمی در سطح خطرناک توصیه می شود از دکستروز استفاده کنند تا سطح قند خون خود را در مدت زمان کوتاهی افزایش دهند.

شباهت های بین گلوکز و دکستروز

فرمول شیمیایی گلوکز و دکستروز یکسان است.
D- گلوکز و دکستروز یکسان هستند.
جرم مولی گلوکز و دکستروز یکسان است.

تفاوت بین گلوکز و دکستروز

تعریف

گلوکز: گلوکز یک قند ساده با فرمول شیمیایی C6H12O6 است.

دکستروز: دکستروز نام متداولی است که برای D- گلوکز استفاده می شود.

انواع مختلف

گلوکز: گلوکز را می توان در اشکال D- گلوکز و L- گلوکز یافت.

دکستروز: دکستروز را فقط می توان به شکل D- گلوکز یافت.

وقوع

گلوکز: گلوکز را می توان از اشکال مختلف کربوهیدرات ها به دست آورد.

دکستروز: دکستروز را می توان عمدتا از نشاسته تهیه کرد.

فراوانی

گلوکز: D- گلوکز در طبیعت فراوان است ، اما L- گلوکز کمتر فراوان است.

دکستروز: دکستروز در طبیعت فراوان است.

انانتیومرها

گلوکز: گلوکز به عنوان انانتیومر ایجاد می شود.

دکستروز: دکستروز به عنوان انانتیومر وجود ندارد.

نتیجه
هنگامی که گلوکز D در نظر گرفته می شود ، گلوکز و دکستروز یکسان هستند. به عبارت دیگر ، دکستروز نام متداولی است که برای D- گلوکز استفاده می شود. بنابراین ، اکثر خواص شیمیایی و فیزیکی گلوکز و دکستروز مشابه هستند. تفاوت گلوکز و دکستروز این است که گلوکز شامل هر دو شکل D و L است در حالی که دکستروز فقط شامل D شکل گلوکز است.