صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods
nazi چهارشنبه 10 شهريور 1400

اسید سیتریک اولین بار توسط یک محقق سوئدی در سال 1784 از آب لیمو گرفته شد. این ترکیب بی بو و بی رنگ از آب لیمو تا اوایل دهه 1900 تولید شد ، زمانی که محققان دریافتند که می تواند از قالب سیاه Aspergillus niger نیز تهیه شود که هنگام تغذیه از شکر ، اسید سیتریک ایجاد می کند. اسید سیتریک به دلیل خاصیت اسیدی و طعم ترش ، عمدتا به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده به ویژه در نوشابه ها و آب نبات ها استفاده می شود. همچنین برای تثبیت یا حفظ داروها و به عنوان ضد عفونی کننده در برابر ویروس ها و باکتری ها استفاده می شود. مرکبات و آب آن ها بهترین منابع طبیعی اسید سیتریک هستند. در حقیقت ، کلمه سیتریک از کلمه لاتین مرکبات گرفته شده است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با نکات ایمنی اسید سیتریک آشنا کنیم.

اسید سیتریک و نکات ایمنی

اسیدها هم در آزمایشگاه شیمی و هم در کارهای واقعی مانند حفظ pH استخر مفید هستند. استفاده نادرست از اسیدها بسیار خطرناک است. اسیدها خورنده هستند و ممکن است سمی باشند و استفاده نادرست از آنها می تواند منجر به مسمومیت ، سوختگی یا آسیب به دستگاه تنفسی شود. برای حفظ امنیت خود و دیگران ، باید از توصیه های ایمنی استفاده از اسید (اسید) مطلع باشید. از عینک و دستکش استفاده کنید. دست های شما بیشتر در معرض اسید قرار می گیرند. چشمان شما حتی بیشتر از پوست در برابر مواد خورنده آسیب پذیر هستند. دلیلی برای به خطر انداختن آن وجود ندارد. همیشه از دستکش و عینک استفاده کنید. برای هر اسید یک برگه اطلاعات ایمنی مواد تهیه کنید. برگه اطلاعات ایمنی مواد یک برگه مرجع است که حاوی اطلاعات مربوط به یک ماده شیمیایی خاص است. این شامل هشدارها (خورنده ، قابل انفجار ، قابل اشتعال و غیره) است.
همچنین روش های ایمنی مناسب برای استفاده از آن ماده شیمیایی خاص را پیشنهاد می کند. این مرجع نهایی برای استفاده ایمن از هر گونه ماده شیمیایی ، از جمله اسید سیتریک است. برای برخورد با مواد خورنده لباس مناسب بپوشید. اسیدها ذاتاً خورنده هستند. اگر قصد دارید با اسیدها کار کنید ، باید شلوار ، کفش و لباس های آستین بلند بپوشید. همچنین باید از پیش بند آزمایشگاهی برای جلوگیری از ورود اسید به لباس و خوردن آن استفاده کنید. غذا و نوشیدنی را از آزمایشگاه یا محل کار دور نگه دارید. غذا و نوشیدنی می تواند آزمایش شما را آلوده کند. همچنین ، اگر غذا یا نوشیدنی خود را به آزمایشگاه بیاورید ، خطر ابتلا به اسید دریافت می کنید. روش استاندارد در همه آزمایشگاهها کنار گذاشتن غذا و نوشیدنی است. اگر در معرض اسید سیتریک هستید ، باید آن را کاملاً از پوست بشویید. هرگز سعی نکنید اسید روی پوست خود را خنثی کنید. این می تواند آسیب های شدیدتری ایجاد کند. در صورت تماس اسید با چشم ، بلافاصله شستشو دهید. زیرا اسید در 15 ثانیه باعث سوختگی های جدی می شود. پلک های خود را باز نگه دارید و چشم های خود را به مدت 15 دقیقه بشویید. اسیدی که با پوست تماس پیدا می کند را بشویید. لباس های خود را درآورده و سپس به مدت پانزده دقیقه دوش بگیرید. اگر از اسید سیتریک استفاده می کنید ، باید آن را با آب و پایه های مصرفی مانند شیر بنوشید. سعی نکنید با پایه های قوی رقیق شوید.

اسید سیتریک و نکات ایمنی در دفع آن

اسیدهای غلیظ را قبل از خنثی سازی رقیق کنید. اسیدهای غلیظ به شدت با بازها واکنش نشان می دهند. به آرامی اسید سیتریک را به حجم زیادی از آب (تقریباً بیست برابر حجم اسید) اضافه کنید. اسیدهایی مانند اسید سیتریک را قبل از دفع خنثی کنید. برای خنثی کردن اسید از کربنات سدیم استفاده کنید. در مورد اسیدهای غیر آلی (مانند اسید کلریدریک و نیتریک اسید) ، خنثی سازی زمانی کامل می شود که محلول دیگر به دلیل افزودن کربنات سدیم بیشتر حباب نزند. برای اسیدهای آلی (مانند اسید سیتریک و اسید اولئیک) ، محلول باید با نوارهای pH بررسی شود تا خنثی سازی تأیید شود. پس از خنثی سازی ، می توانید با خیال راحت اسید را درون سینک ظرفشویی بریزید. بهترین راه تخلیه فاضلاب با 20 برابر بیشتر آب است.