صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods

مالتودکسترین چیست؟

یکی از مشتقات اصلاح شده نشاسته مالتودکسترین می باشد. مالتودکسترین با فرمول (C6H10O5)n.H2 O پلیمری از ساکاریدهای فاقد طعم شیرین و محصول خشک شده یا تصفیه شده محلول های آبی ساکارید بدست آمده از نشاسته خوراکی یا ترکیب حاصل از هیدرولیز نشاسته بوده که اکی والان دکستروز آن کمتر از ۲۰ و شامل مخلوطی از ترکیبات با وزن ملکولی بین پلی ساکاریدها و الیگوساکاریدها است.مالتودکسترین از زنجیره های بلند کربوهیدراتی تشکیل شده است. به عبارت دیگر مالتودکسترین زنجیره خیلی بلندی است که در آن ملکول های گلوکز به صورت مکرر به هم متصل شده اند و به همین خاطر است که این محصول در مقابل کربوهیدارت های ساده مانند گلوکز جزء کربوهیدرات های پیچیده تقسیم بندی می شود. مالتودکسترین ممکن است به نام های دیگری مانند پلیمرهای گلوکز یا کمپلکس کربوهیدرات هم خوانده شود. این محصول معمولا به صورت پودر سفید رنگ یا شربت های غلیظ در دسترس می باشد.در ادامه مقاله با خواص مالتودکسترین در مکمل های بدن سازی آشنا خواهیم شد.

بدن انسان برای انجام فعالیت های روزانه خود، به انرژی نیاز دارد. اما انرژی باید به اندازه نیاز بدن تامین گردد تا باعث از دست رفتن تناسب اندام نشود. این موضوع در بدنسازی، اهمیت بیشتری دارد. یکی از پودرهای بدنسازی که انرژی مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهد، پودر مالتودکسترین است. شما می توانید به جای استفاده از گوشت، ماهی، تخم مرغ و… تنها با مصرف این پودر، انرژی لازم را به عضلات بدن برسانید. این پودر از نشاسته گیاه به دست می تجزیه می شود.
مالتودکسترین یک کربوهیدرات پیچیده است که به میزان زیادی به افراد کمک می‌ کند تا بهتر ورزش کنند و زمان انجام تمرینات بدنسازی طولانی تر شودمالتودکسترین علی رغم این که یک کربوهیدرات است، با سریع کردن فرآیند آنزیمی، انرژی زیادی تولید می کند. مکمل‌های غذایی معمولا به نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند تا به سرعت انبارهای کربوهیدرات را که ممکن است در طی ورزش از دست رفته باشند، دوباره تامین کنند.
مالتودکسترین ۴ کیلوکالری در هر گرم مثل انواع دیگر کربوهیدرات فراهم می ‌کند.از خواص مالتودکسترین می توان به این مورد اشاره کرد که اجزای تشکیل‌دهنده آن منبع انرژی بسیار مناسبی هستند که تحویل سریع و جذب مواد مغذی مهم را توسط بافت‌ های ماهیچه ‌ای تسهیل می ‌کنداز خواص مالتودکسترین می توان به این مورد اشاره کرد که اجزای تشکیل‌دهنده آن منبع انرژی بسیار مناسبی هستند که تحویل سریع و جذب مواد مغذی مهم را توسط بافت‌ های ماهیچه ‌ای تسهیل می ‌کند
گلیکوژن عضلات می تواند فورا در حین ورزش و یا بعد از ورزش جایگزین شود.از خواص مالتودکسترین این است که حاوی هیچ چربی نیست و می‌تواند برای ساعت‌های طولانی انرژی فراهم کند.بدنسازان معمولا مالتودکسترین را در رژیم غذایی دوره حجم گرفتن (bulking) قرار می ‌دهند.یک عیب این است که مکمل های افزایش وزن کالری بسیار بالایی دارد.اگر چه خود مالتودکسترین فاقد چربی است، اما کالری اضافی منجر به افزایش ترکیبی از ماهیچه و چربی می‌شود.با کم کردن فرآیند آنزیمی، تبدیل کربوهیدرات به انرژی کاهش می‌یابد در نتیجه به افراد اجازه می ‌دهد که برای مدت ‌زمان طولانی تری فعالیت کنند.

آیا مالتودکسترین مضر است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پودر مالتودكسترین را به عنوان یك افزودنی غذایی بی خطر به رسمیت شناخته است. در جدول ارزش غذایی ، این ماده به عنوان بخشی از کل کربوهیدرات در نظر گرفته شده است. طبق راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی ها ، کربوهیدرات ها بیش از 45-65٪ کل انرژی مصرفی را تشکیل نمی دهند.
بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده غنی از فیبر استفاده کنید تا قند خون به طور ناگهانی بالا نرود. از طرف دیگر،مالتودکسترین دارای شاخص گلیسمی نسبتاً بالایی است (GI) ، به این معنی که توانایی افزایش سریع قند خون شما را دارد. بنابراین پودر مالتودکسترین خوب است؟ به طور خلاصه ، استفاده از مالتودکسترین در مقادیر کم بی خطر است. اما افراد دیابتی باید به خصوص هنگام استفاده از آن احتیاط کنند.

چه زمانی باید از مصرف مالتودکسترین خودداری کنید؟

1. افراد مبتلا به دیابت یا بیماری مقاومت به انسولین از تمام غذاهای با GI بالا باید خودداری کنند.
2. افرادی که در معرض خطر اختلالات خود ایمنی یا اختلالات دستگاه گوارش هستند.
3. افرادی که می خواهند لاغر شوند.
4. افرادی که به مواد افزودنی حساسیت دارند.