صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods

شیرین کننده های کم کالری یا جایگزین شکر می توانند به افراد دیابتی اجازه دهند از غذاها و نوشیدنی های شیرین که بر میزان قند خون آنها تأثیر ندارد لذت ببرند. طیف وسیعی از شیرین کننده ها موجود است که هرکدام موافقان و مخالفان مختلفی دارند.افراد دیابتی باید مراقبت ویژه ای داشته باشند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنند. کنترل قند خون برای جلوگیری از عوارض شدیدتر دیابت از جمله آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی مهم است.انتخاب شیرین کننده های جایگزین یکی از راه های حفظ شیرینی در غذا و نوشیدنی است. با این حال ، همه شیرین کننده های جایگزین گزینه های خوبی برای افراد دیابتی نیستند. در این مقاله ،هفت مورداز بهترین شیرین کننده ها و جایگزین شکر برای افراد دیابتی کدامند؟ را بررسی می کنیم.

1. استویا

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از گیاه Stevia rebaudiana تهیه می شود.برای تهیه استویا ، تولیدکنندگان از برگهای گیاه ترکیبات شیمیایی بنام استیول گلیکوزیدها را استخراج می کنند.این محصول بسیار فرآوری شده و تصفیه شده حدود 300 برابر شیرین تر از ساکارز یا قند سفره است و با مارک های مختلف از جمله تروویا، برگ شیرین و کریستال در دسترس است.استویا مزایا و معایب مختلفی دارد که افراد دیابتی باید وزن کنند. این شیرین کننده فاقد کالری است و سطح قند خون را افزایش نمی دهد. با این وجود ، قیمت آن اغلب از سایر مواد جایگزین شکر موجود در بازار است.همچنین استویا طعم تلخی دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. به همین دلیل ، برخی از تولید کنندگان قندها و مواد دیگری را اضافه می کنند تا طعم متعادل شود. این می تواند فواید تغذیه ای استویا خالص را کاهش دهد.برخی از افراد حالت تهوع ، نفخ و ناراحتی معده را پس از مصرف استویا گزارش می کنند.سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) شیرین کننده های ساخته شده از گلیکوزیدهای استویول با خلوص بالا را به عنوان "به عنوان عمومی به عنوان بی خطر شناخته می شود" یا GRAS طبقه بندی می کند.

2. تاگاتوز

تاگاتوز نوعی فروکتوز است که حدود 90 درصد شیرین تر از ساکارز است.اگرچه نادر است ، اما بعضی از میوه ها مانند سیب ، پرتقال و آناناس به طور طبیعی تاگاتوز را تأمین می کنند. تولیدکنندگان از تاگاتوز در غذاها به عنوان شیرین کننده ، مواد سازنده و تثبیت کننده کم کالری استفاده می کنند.نه تنها تگاتوز کلاس FDA به عنوان GRAS شناخته می شود ، بلکه دانشمندان علاقه مند به توانایی آن در مدیریت دیابت نوع 2 هستند.برخی مطالعات نشان می دهد که تاگاتوز دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است و ممکن است از درمان چاقی پشتیبانی کند. GI یک سیستم رتبه بندی است که سرعت یک نوع غذا را در افزایش سطح قند خون فرد اندازه گیری می کند.تاگاتوز ممکن است به ویژه برای افراد دیابتی که رژیم کم GI را دنبال می کنند مفید باشد. با این حال ، این جایگزین شکر نسبت به سایر شیرین کننده های کم کالری گران تر است و یافتن آن در فروشگاه ها سخت تر است.

3. سوکرالوز

سوکرالوز ، با نام تجاری زرق و برق در دسترس است ، یک شیرین کننده مصنوعی است که از ساکارز ساخته می شود.این شیرین کننده حدود 600 برابر قند سفره شیرین است اما کالری بسیار کمی دارد.سوکرالوز یکی از محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی است و به طور گسترده ای در دسترس است. تولیدکنندگان آن را به طیف وسیعی از محصولات از آدامس تا کالاهای پخته شده اضافه می کنند.این شیرین کننده جایگزین در برابر حرارت پایدار است ، در حالی که بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی دیگر در دماهای بالا طعم خود را از دست می دهند. این باعث می شود سوکرالوز به گزینه ای محبوب برای پختن بدون قند و شیرین سازی نوشیدنی های گرم تبدیل شود.با این حال ، مطالعات اخیر برخی از نگرانی های بهداشتی را ایجاد کرده است. مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که موش های نر که سوکرالوز مصرف می کنند بیشتر در معرض تومورهای بدخیم هستند. محققان متذکر می شوند که برای تأیید ایمنی سوکرالوز مطالعات بیشتری لازم است.

4. آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی بسیار رایج است که از دهه 1980 در ایالات متحده موجود است.این ماده در حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است و تولیدکنندگان آن را به طیف گسترده ای از محصولات غذایی از جمله نوشابه رژیمی اضافه می کنند. آسپارتام با نام تجاری Nutrasweet و Equal در فروشگاه های مواد غذایی موجود است.برخلاف سوکرالوز ، آسپارتام جایگزین خوبی برای شکر نیست. آسپارتام در دمای بالا تجزیه می شود ، بنابراین افراد معمولاً فقط از آن به عنوان شیرین کننده رومیزی استفاده می کنند.آسپارتام همچنین برای افرادی که دارای یک اختلال ژنتیکی نادر شناخته شده به عنوان فنیل کتونوریا هستند ، ایمن نیست.

5. پتاسیم آسسولفام
آسسولفام پتاسیم ، همچنین به عنوان acesulfame K و Ace-K شناخته می شود ، یک شیرین کننده مصنوعی است که حدود 200 برابر شیرین تر از قند است.تولیدکنندگان غالباً پتاسیم سولسفام را با سایر شیرین کننده ها ترکیب می کنند تا با طعم تلخ آن مقابله کنند. با نام تجاری Sunett و Sweet One در دسترس است.

6. ساخارین

ساخارین یکی دیگر از شیرین کننده های مصنوعی است که به طور گسترده در دسترس است.چندین مارک مختلف ساخارین وجود دارد ، از جمله Sweet Twin ، Sweet’N Low و Necta Sweet. ساخارین یک شیرین کننده صفر کالری است که 200 تا 700 برابر شیرین تر از قند سفره است.


7. نئوتام
نئوتام یک شیرین کننده مصنوعی کم کالری است که حدود 7000-13000 بار شیرین تر از قند سفره است. این شیرین کننده می تواند دمای بالا را تحمل کند ، و آن را برای پخت مناسب می کند. با نام تجاری Newtame در دسترس است. FDA نئوتام را در سال 2002 به عنوان یک شیرین کننده و تقویت کننده طعم برای همه مواد غذایی به غیر از گوشت و مرغ تأیید کرد. آنها بیان می کنند که بیش از 113 مطالعه حیوانی و انسانی از ایمنی نئوتام پشتیبانی می کند و یک ADI برای نئوتام 0.3 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن تعیین کرده اند.

ملاحظات
هنگام انتخاب یک شیرین کننده کم کالری ، برخی از ملاحظات کلی عبارتند از:

استفاده در نظر گرفته شده. بسیاری از جایگزین های شکر در برابر درجه حرارت بالا مقاومت نمی کنند ، بنابراین گزینه های نادرستی برای پخت انتخاب می کنند.
هزینه. برخی از جایگزین های شکر گران هستند ، در حالی که هزینه های دیگر نزدیک به قند سفره است.
دسترسی. یافتن برخی از مواد جایگزین شکر در فروشگاه ها راحت تر از دیگران است.
چشیدن برخی از جایگزین های شکر ، مانند استویا ، طعم تلخی دارند که ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. اطمینان حاصل کنید که تولید کنندگان مواد شیمیایی یا شیرین کننده های دیگری که باعث کاهش فواید غذایی می شوند ، اضافه نکرده اند.
طبیعی در برابر مصنوعی. برخی افراد ترجیح می دهند از مواد شیرین کننده طبیعی مانند استویا استفاده کنند تا جایگزین های قند مصنوعی. با این حال ، طبیعی همیشه به معنای کم کالری یا سالم نیست.
میوه را به جای شیرین کننده اضافه کنید: در صورت امکان ، یک میوه شیرین را به جای شکر یا شیرین کننده های مصنوعی به یک وعده غذایی اضافه کنید. گزینه ها شامل توت فرنگی ، بلوبری و انبه هستند.

خلاصه
بسیاری از افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کرده و آنها را محدود کنند.شیرین کننده های کم کالری می توانند به افراد مبتلا اجازه دهند از یک درمان شیرین لذت ببرند بدون اینکه بر میزان قند خون آنها تأثیر بگذارد.اگرچه FDA به طور کلی این جایگزین های شکر را بی خطر می داند ، اما هنوز هم بهتر است که آنها را در حد متوسط مصرف کنید.