صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods
nazi چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400

هدف از این مقاله جمع بندی مطالعه اسید اسکوربیک در تصفیه آب است. مخاطبان مورد نظر مهندسان بهداشتی و مجری سیستم های آب و فاضلاب هستند.

بهره برداران سیستم های آب فصلی جعبه های چشمه یا چاه ها ، مخازن ذخیره سازی و خطوط توزیع را با یک محلول کلر قوی ضد عفونی می کنند. بعد از اینکه این اپراتورها سیستم های آب را تمیز کردند ، باید آب کلر شده را هدر دهند. کلر می تواند ماهی ها و دیگر موجودات آبزی را از بین ببرد. بنابراین ، اپراتورها باید آب کلر را قبل از تخلیه آب در دریاچه ها یا نهرها خنثی کنند. در صورت رفتن آب هدر رفته به سیستم سپتیک یا تصفیه خانه فاضلاب کوچک ، آب کلر نیاز به خنثی سازی دارد ، زیرا کلر می تواند تعادل باکتری ها را در سیستم بر هم بزند. حتی مقدار بسیار پایین کلر نیز به ارگانیسم های آبزی و باکتری های مفید آسیب می رساند یا از بین می برد.

روش های فعلی دکلره سازی
روش های غیرفعال

چندین روش غیر فعال برای خنثی سازی کلر وجود دارد. اپراتورها ممکن است آب کلر شده را در مخزن یا حوضچه نگه دارند تا کلر از بین برود زیرا هوا و نور خورشید با گذشت زمان کلر را خنثی می کنند. اپراتورها ممکن است آب کلر را در خاک ، سطح جاده یا خندق تخلیه کنند ، جایی که کلر با ناخالصی های آلی و غیر آلی واکنش مثبت نشان می دهد. تا زمانی که آب هدر رفته قبل از خنثی سازی کلر به دریاچه یا جریان آب وارد نشود ، دکلره منفعل (خنثی سازی کلر) به دکلره شیمیایی ارجح است.

روش های شیمیایی

روش های شیمیایی دکلره آب سریع تر از روش های غیرفعال است. متصدیان سیستم های آب ممکن است از ترکیبات گوگردی برای دکلره آب استفاده کنند. با این حال ، برای خنثی سازی مناسب آب کلر ، اپراتورها هنگام استفاده از مواد شیمیایی مبتنی بر گوگرد ، به احتیاط و تجربه احتیاج دارند. مواد شیمیایی مبتنی بر گوگرد پاک کننده های اکسیژن هستند که اکسیژن محلول در دریاچه یا جریان دریافت کننده را کاهش می دهند و برخی از ترکیبات گوگرد مواد شیمیایی خطرناکی هستند. حداقل دو مطالعه نشان می دهد که آب کلر و سولفوناته (دکلره بر پایه گوگرد) برای برخی از گونه های حساس آبزی خطرناک است.

تزریق ویتامین C

ویتامین C یک روش شیمیایی جدیدتر برای خنثی سازی کلر است. دو شکل ویتامین C ، اسید اسکوربیک و سدیم آسکوربات ، کلر را خنثی می کند. هیچ یک از آنها یک ماده شیمیایی خطرناک محسوب نمی شود. اول ، ویتامین C به اندازه مواد شیمیایی پایه گوگرد اکسیژن محلول را کاهش نمی دهد. دوم ، ویتامین C در سطوح مورد استفاده برای دکلره آب برای حیوانات آبزی سمی نیست. اگرچه اسید اسکوربیک اسیدی ملایم است و در دوزهای زیاد باعث کاهش PH آب تصفیه شده می شود ، اما آسکوربات سدیم خنثی است و بر PH آب تصفیه شده یا جریان گیرنده تأثیر نخواهد گذاشت. هر دو شکل ویتامین C پایدار است و اگر در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود حداقل 1 سال در شکل خشک ماندگار است. به محض قرار گرفتن در محلول ، ویتامین C طی یک یا دو روز تخریب می شود.

نتیجه

ویتامین C به طور موثری کلر را خنثی می کند و از نظر مواد شیمیایی دکلره بر پایه گوگرد ایمن تر است. فرم سدیم ویتامین C تأثیر کمتری نسبت به فرم اسید اسکوربیک در pH دارد. هنگام خنثی سازی محلول کلر قوی ، هر دو شکل ویتامین C کمی اکسیژن محلول آب تصفیه شده را کاهش می دهد. اگر دکلره منفعل عملی نیست ، ما نوعی ویتامین C را توصیه می کنیم.