صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
foods
nazi چهارشنبه 16 تير 1400

کبد بیش از پانصد کار جداگانه انجام می دهد. یکی تولید کلسترول طبیعی بدن و ماده مهمی به نام لسیتین است. لسیتین با صفرا در مثانه صفرا مخلوط می شود و همراه با صفرا در روده کوچک تخلیه می شود تا به هضم چربی ها هنگام خروج از معده کمک کند. لسیتین یک عامل همگن سازی چربی است که باعث تجزیه چربی به ذرات ریز می شود. لسیتین همچنین از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می کند و برای سلامت مغز بسیار مهم است زیرا منبع غنی از مواد مغذی ضروری کولین است.
لسیتین نوعی چربی است که به عنوان فسفولیپید شناخته می شود ، چربی است که نقش ساختاری و متابولیکی در بدن دارد. این ماده از تولید مواد شیمیایی حیاتی پشتیبانی می کند و به شما کمک می کند تا چربی ها را برای حمایت از روند متابولیسم به بدن منتقل کنید. استیل کولین همچنین در مغز شما یافت می شود ، جایی که به کنترل خلق و خو و حفظ حافظه کمک می کند. طبق گفته دانشگاه کوئینزلند استرالیا ، آسیب به اعصاب آزاد کننده استیل کولین که از آن به عنوان اعصاب کولینرژیک یاد می شود ، ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.یکی از اهداف اصلی لسیتین در مواد غذایی امولسیفایر بودن آن است. استیل کولین برای حافظه حیاتی است. آیا شما به اندازه کافی خوب می شوید؟

لسیتین همچنین حاوی اسیدهای چرب ، از جمله چربی های اشباع ، تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است. لسیتین علیرغم کاربردهای فراوانی که در بدن شما دارد ، یک ماده مغذی ضروری نیست. بدن شما قادر است تمام لسیتین مورد نیاز برای انجام این عملکردهای حیاتی را تولید کند.

لسیتین همچنین منبع کولین است ، که ماده مغذی ضروری بدن شما برای ساخت انتقال دهنده عصبی استیل کولین است. انتقال دهنده های عصبی به عنوان پیام رسان های شیمیایی بین سلول های عصبی (سلول های عصبی) در سراسر بدن شما عمل می کنند و پیام ها را از یک نورون به نورون دیگر می گیرند.استیل کولین در درجه اول در سیستم عصبی محیطی شما وجود دارد اعصابی که از نخاع و مغز شما به بقیه بدن گسترش می یابد و نقش مهمی در کمک به شما در حرکت عضلات دارد.لسیتین که به عنوان درمانی برای زوال عقل و آلزایمر شناخته می شود ، اغلب به صورت مکمل مصرف می شود. اما اگر سعی دارید میزان چربی غیر ضروری خود را بدون استفاده از مکمل ها افزایش دهید ، ممکن است بدنبال غذاهای دارای لسیتین باشید.

غذاهای حاوی لسیتین

با توجه به نقش حیاتی آن در سلامت مغز و اعصاب ، به ویژه ارتباط آن با بیماری آلزایمر ، ممکن است بدنبال غنی ترین منبع لسیتین باشید که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید تا میزان کافی این چربی را تأمین کنید. خوش شانس شما ، لسیتین در بسیاری از انواع غذاها ، از جمله غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می شود. برخی از غذاهای همراه با لسیتین عبارتند از:

زرده تخم مرغ
دانه های سویا
غلات کامل
شیر
بادام زمینی
جوانه گندم
گوشت اعضای بدن ، از جمله مغز ، کبد و کلیه ، همچنین از غنی ترین منابع لسیتین هستند.

لوبیا و حبوبات

لوبیاها منابع اصلی لسیتین محسوب می شوند، لوبیا سویا، قرمز، پینتو، سفید، لیما و سایر انواع لوبیاها حاوی لسیتین می باشند. نخود شیرین، نخود سبز، عدس، ماش و جوانه لوبیا سویا از منابع دیگر این پروتئین به حساب می آیند. قبل از مصرف، لوبیاها را کاملا بپزید. پختن و گوارش ممکن است برخی از لسیتین موجود در لوبیاها را از بین ببرد، البته این امر شامل تمام لسیتین نمی شود، برای نمونه لسیتین موجود در لوبیا سفید در زمان گوارش کاملا از بین نمی رود.

غلات

جو، ذرت، برنج، گندم به ویژه جوانه گندم، غلات و سایر مواد غذایی پخته شده با این غلات حاوی لسیتین است. جوانه گندم محتوی نوعی لسیتین می باشد که در زمان گوارش از بین نمی رود.

میوه ها و سبزیجات

گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، کدو، هویج، ریواس، چغندر، قارچ، مارچوبه، شلغم، خیار، کدو حلوایی، فلفل شیرین و تربچه حاوی لسیتین است. مرکباتی از جمله پرتغال، لیمو ترش زرد، گریپ فروت و همچنین توت هایی مانند تمشک، رزبری و توت فرنگی برای بدن لسیتین فراهم می کنند. از دیگر منابع لسیتین در میوه ها می توان به انار، انگور، گیلاس، سیب، هندوانه، موز، پاپایا، آلو و مویز اشاره کرد.

سایر موادغذایی

مصرف مغزهای آجیل و دانه ها حتی به صورت بوداده نیز می تواند به دریافت لسیتین کمک کند. گردو، فندق، بادام زمینی، دانه گل آفتابگردان، دانه کنجد و نارگیل حاوی لسیتین می باشند. شکلات، قهوه، زیره سیاه، جوز هندی، نعنا، مرزنجوش و سیر جزو منابع لسیتین به حساب می آیند. لسیتین همچنین یک امولسیون کننده است ، به این معنی که توانایی ترکیب دو ماده ای را دارد که به طور معمول با هم مخلوط نمی شوند ، مانند روغن و آب. به دلیل قابلیت های امولسیونی ، از لسیتین به عنوان افزودنی غذایی در بسیاری از غذاهای مختلف از جمله سس سالاد ، دسرهای منجمد و کالاهای پخته شده استفاده می شود. لسیتین علاوه بر کمک به مخلوط کردن چربی و آب ، احتمال خشکی پوست را نیز کاهش می دهد.

مکمل های لسیتین چطور؟

لسیتین نه تنها در بسیاری از غذاهای رایج یافت می شود ، بلکه به عنوان مکمل غذایی نیز موجود است. شما می توانید لسیتین را به انواع مختلف از جمله گرانول ، کپسول و روغن در ویتامین فروشگاه محلی خود پیدا کنید.

کاربردهای لسیتین در صنایع غذایی

این ترکیب به خیس شدن سریع و کامل پودرها در سیستم های آبی کمک می کند. به عبارتی این ماده در پودرهای فوری برای اصلاح هیدراتاسیون و انحلال سریع تر مورد استفاده قرار می گیرد.این ماده امکان کنترل ویسکوزیته را در محصولات مایع و نیمه مایع فراهم می کنند. به عنوان مثال ، شکلات و روکش های مرکب از لسیتین برای کنترل ویسکوزیته استفاده می کنند.
این ترکیب کشش سطحی چربی ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث می شود ذرات شکلات ، شکر و سایر محصولات شیر به خوبی حل شوند. این پوشش باعث افزایش جریان پذیری ذرات مواد غذایی می شود و قابلیت اختلاط را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. میزان استفاده معمولی از این ترکیب برای اصلاح ویسکوزیته از ۰.۲٪ -۰.۶٪ از وزن کل محصول است.
این ماده باعث جداسازی راحت و کامل مخلوط های مواد غذایی از ظروف و دستگاه ها شده و صرف وقت برای این روند را به حداقل می رسانند. بطورکلی فرمول روغن های گیاهی حاوی ۲% لسیتین است که در روغن های دیگر می تواند تا ۱۰% نیز افزایش یابد.